مجموعه ها :

تفسیر موضوعی قرآن
فقه قرآنی
آفریدگار و آفریده
ولایت و حکومت
اندیشه و تمدن
اسلام و ادیان الهی
احکام و معرفت اعمال
اخلاق اسلامی در قرآن

عنوان ها :

طهارت مطهّرون
معراج از دیدگاه قرآن
خلود جهنمیان
تناسل آدمیان و برتری نژادی
تحریف قرآن !؟
اسامی قرآن
انسان خلیفةالله، جانشین خدا نیست
سجدۀ ملائکه بر آدم یا خدا ؟
نجاست مشرکین در جسم یا روح ؟
دلالت آیات در محکمات و متشابهات
سنت و عترت در تبیین قرآن
فقه قرآنی و نقدی بر فقه سنتی
فقه بر مبنای قرآن و سنت قطعیه
مهجوریت قرآن ؟
فقه گویا
اجتهاد و تقلید
روایات ناسخ قرآن !
تسبیح گویان رب
نقدی بر سوفیسم
هو الله
مزاياى هميشگى اعتقاد به خدا
ايمان به خدا مدافع آزادى راستين
مناظره پيرامون حدوث جهان
آیا در وجود خدا شکی هست ؟!
اسامی و صفات بین خالق و مخلوق
ولایت
ولایت و رهبری شورایی
ولایت رسول
کوثر
ظهور دولت مهدی
همراهي ابوبکر در غار، فضيلت يا ...
علی (ع) گواه رسالت
علی مولود مسلمان
نقدی برسوفیسم
نقد اندیشه مارکسیسم
تمدن فرهنگی و اسپانیای اسلامی
محمّد خاتم پیامبران الهی
قرآن خاتم کتب آسمانی
اسلام خاتم ادیان الهی
فلسفه تعدد ادیان و شرایع و تجدید نبوتها
قرآن و رفع بدعت تثلیث
بدعت تثلیث، تهمت به مسیح (ع)
حکمت روزه
هم پای با خلق الله به سوی بیت الله
معرفت حج
نماز پرواز به آسمان معرفت الله
خمس و زکات و سهم سادات
وصیّت و ارث
حج، عبادتِ حرکت
تقیٌه در اسلام
بلوغ
بندگان خدای رحمان
استجابت دعا
راه گمراهان
صراط مستقیم از عبودیت تا ربوبیت
مشورت از دیدگاه قرآن
تنها تو را می پرستیم
تمسخر و عیب جویی از دیدگاه قرآن


اکمال دین

ولایت و حکومت | ۱۳۹۵/۶/۲۴ ۱۶:۳۰:۰۰ |

الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي ... 
امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و این اسلام را برای شما (به عنوان) طاعتی (شایسته و بایسته و پیوسته) پسندیدم‌؛ پس هرکس (در این جریان و مانند آن) دچار تنگی و تنگنایی شود، بی‌آنکه به گناهی متمایل باشد، (اگر آنچه را منع شده است انجام دهد) خدا همواره پوشندة رحمتگر بر ویژگان است.

" اليوم اكملت لكم دينكم" كه پيش از آن بعنوان مقدمه" اليوم يئس الذين كفروا من دينكم" آمده، و آيا اين روز چه روزى است، آيا روز آغاز اسلام است و حال آنكه سوره مائده آخرين پيام وحى قرآنى است، يا روز پايان يافتن احكام اسلام است، و حال آنكه احكامى ديگر همچنان در اين سوره آمده، از جمله وضوكه براى اولين بار در اين سوره به آن تصريح شده، وانگهى يأس كفار از فروريختن بنياد اسلامى نه در گرو اصول اسلامى است و نه فروع آن، زيرا بالاخره بيان رسالتى و وحيانى اين اصول و فروع تنها در انحصار زمان حيات رسول اللَّه صلى الله عليه و آله است كه اگر اين رسالت استمرارى نداشته باشد، خود به خود واژگون مى گردد، پس اين يأس در ارتباط خاتمه يافتن آن احكام اصلى (توحيد، نبوت و معاد) و اين فرعى (: بايدها و نبايدهاى اسلام،) هرگز نيست، بلكه بايستى جريان ديگرى در كار باشد كه نگهبان همه اسلام است پس از فوت رسول اللَّه صلى الله عليه و آله تا اينكه با مرگ حضرتش اسلام نميرد، و با رفتنش اسلام هرگز از بين نرود، و اين جز خلافت معصومه بنيادين و ماندنى از رسول اللَّه صلى الله عليه و آله نيست، كه از حضرت اميرالمؤمنين على عليه السلام آغاز مى شود و با حضرت ولى امر عليه السلام پايان مى پذيرد، و در اين پايان هم چنانكه در آيات مربوطه بحث خواهد شد- با رجعت عموم پيامبران الهى تمام مكلفان تا پايان زمان تكليف و قيامت كبرى آشكار مى گردد، و اينجاست كه" يئس الذين كفروا من دينكم" و همين جاست كه" اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتى و رضيت لكم الاسلام ديناً" اين چهار جريان هرگز ربطى به زيان كفار و به سود اسلام ندارد، مگر با اين جريان آخرين كه استمرار رسالت رسول اللَّه صلى الله عليه و آله است در ميان خلفاى معصومش عليهم السلام، چه حقشان غصب گردد، و چه بر مبناى حق بگونه اى جهانى مانند حضرت مهدى (عج) قيام كنند، كه در هر صورت با پيوند سه معصوم (قرآن و رسول و خلفاى رسول)، اسلام تا پايان زمان تكليف همچنان پايدار و استوار است، كه جويندگان اين شريعت آخرين بتوانند به اسلام حقيقى دست يابند. در سوره كوثر بر خلاف گمان اين كفار- كه با فوت رسول اللَّه صلى الله عليه و آله بدون پسرى كه دعوتش را استمرار دهد، اسلام خواهد مُرد- با" انا اعطيناك الكوثر" كثرتهاى رحمتهاى شايسته الهيه را نسبت به آن حضرت مستدام دانسته، كه با نداشتن پسر اين خلافت معصوم رسالت همچنان به وسيله دخترش پديدار و پايدار خواهد بود. در روايات متواتر اسلامى- اعم از شيعه و سنى هم اين جريان ثابت است، كه اين جملات چهارگانه به اضافه آيه تبليغ" يا ايها الرسول بلّغ ما انزل اليك من ربك" در روز غدير خم نازل گرديده، كه در جمع بنياد مستمر خلافت شايسته اين رسالت همچنان عهده دار حفاظت كتاب و سنت اسلام در تبيين كل حقايق اسلامى است، و در اين زمينه آياتى ديگر نيز هست كه خواهد آمد. اينجا" فمن اضطرّ فى مخمصةٍ" اضطرار ناخود آگاه و و ناخواه را در جريانهاى جانكاه و بدون قصد گناه مستثنى كرده، چه در خوردن اضطرارى و غير عمدى محرمات ياد شده، و چه- مهمتر و بالاتر- عدم قيام براى حفظ اين خلافت معصومه، كه مخمصه تنها مخمصه شكمى نيست، بلكه مهمتر مخمصه ها و گرفتاريهاى ديگر است، كه در هر صورت هر مخمصه اى ناخود آگاه حاصل گردد، حتى كلمه شرك يا الحاد را در ظاهر حلال شمرده، تا چه رسد قضيه رسالت و يا خلافت رسالت را. اينجا آن مؤمنان حقيقى را كه در زمينه غصب خلافت امير المؤمنين عليه السلام نتوانسته اند آنگونه كه شايسته و بايسته است قيام كنند معذور دانسته، ليكن اصل اين قيام در زمينه هاى مناسب بر اهلش واجب است، چنانكه قيام كل اسلامى و كل قيام اسلامى بر مبناى حفاظت و صيانت ثقل اكبر: قرآن بوده، به پيروش بر اهل حق براى صيانت ثقل اصغر واجب است، كه انجام دهنده معصوم ثقل اكبرند.

تفسیر ترجمان فرقان - سوره مائده - آیه 3
آیت الله العظمی دکتر محمد صادقی تهرانی


طهارت مطهّرون

تفسیر موضوعی قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

هیچ‌کس نمی‌تواند خودش را بطور استقلالی تطهیر کند. مگر این‌که در آن درجه‌ای که خویشتنِ خویش را تطهیر می‌کند خدا هم به او استقامت بدهد، کمک کند و او را تطهیر کند، بنابراین مطهرّون هر دو بُعد را شامل است. یعنی خدا کسی را بدون مقدمه تطهیر نمی‌کند حتی معصومین را هم بدون مقدمه تطهیر نمی‌کند. پس مقدمه‌ی طهارت، خودی است و موخّره‌ی طهارت، ربّانی است

ادامه مطلب »


معراج از دیدگاه قرآن

تفسیر موضوعی قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

اين همان رؤيت ربانى محمدى(ص) است كه مورد مطالبه موسى بود، و در پاسخش موسى دچار بيهوشى فراتر از مرگ گرديد، كه تا موسى موسى است چنان رؤيتى برايش محال است، مگر آنكه بيهوش شود كه در بيهوشى هم هيچگونه ديدى ندارد، چنان كه كوه طور هم در عين مكانت وحى توراتيش تحمل قدرت و فشارى فوق قدرتش نداشت، و همچون جبل موسوى واژگون گرديد.

ادامه مطلب »


خلود جهنمیان

تفسیر موضوعی قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

خلود ابدى به معناى بى‏نهايت بودن - بر خلاف آنچه گمان مى‏شود - با موازين قرآن و عقل و با عدل الهى كلًا منافات دارد، زيرا برابرى جزا با گناه مقتضاى عدالت است و در آياتى مانند « انما تجزون ماكنتم تعلمون » انما حصر است؛ (تنها نسبت به آنچه انجام داده‏ايد جز داده مى‏شويد). حتى بر حسب آياتى عذاب گناه‏كاران به طور كلى كمتر از استحقاق آنان مى‏باشد (7: 156)

ادامه مطلب »


تناسل آدمیان و برتری نژادی

تفسیر موضوعی قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

تمامى نسلهاى فعلى انسانى در عرض زمين و طول زمان، تنها منتهى به یک مرد و یک زن است و بس، و ديگر نفرى و يا نفرات ديگرى هرگز در كار نيستند، و چنانكه آيه (4: 1) هم اين حقيقت را ثابت مى‏كند، كه بر خلاف رواياتى چند در تناسل دوم، حوريّه و يا جنّيه‏اى در كار نيست

ادامه مطلب »


تحریف قرآن !؟

تفسیر موضوعی قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

تحریف از حرف است ، حرف جانب کلام است ؛ یعنی قرآن را به جانبی غیر از جانب قرآنی‌اش انداختن. و این دارای پنج مرحله است: یکی مرحلۀ تحریف معنوی ؛ که قرآن را برخلاف نص و یا ظاهرش معنا کردن و تحمیل بر قرآن نمودن ؛ که هم کفّار و هم مسلمان‌ها این گونه تحریف معنوی را نسبت به قرآن انجام می‌دهند.

ادامه مطلب »


اسامی قرآن

تفسیر موضوعی قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

اسامی قرآن ، از جمله امتیازاتش این است که چه اسم های خود قرآن و چه اسم هایی که قرآن برای اشخاص یا برای بلاد معین کرده است ، دارای معانی خاص و مناسب با مسمّایش می باشد. برخلاف اسمایی که صرفاً از نظر لفظی اسم است ولی از نظر معنوی اسم نیست.

ادامه مطلب »


انسان خلیفةالله، جانشین خدا نیست

تفسیر موضوعی قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

خلیفة اللّه بودن انسان به معنای جانشینی خدا نیست. اصولاً باید دید این «ة» خلیفة چه «ة» تایی است؟ تای تأنیث نیست. زیرا انسان که مؤنث نیست. بلکه این «ة»،تای مبالغه است مثل « بَلِ الانسان علی نفسه بصیره » (قیامه،75 /14) این « بصیرة » ‌حامل ضمیر انسان است یا حامل ضمیر نفس؟ قطعاً حامل ضمیر انسان است. پس این «ة» تای مبالغه است. یعنی انسان بر خودش بسیار بینا و آگاه است. البته ابصر از انسان، خداست « وعلموا أنَّ اللّه یحول بین المرء وقلبه » ( انفال،8/ 24)، « و نحن أقرب الیه من حبل الورید » (ق،50/ 16)

یـار نزدیک تر از من بـه من است                وین عجب تر که من از وی دورم

ادامه مطلب »


سجدۀ ملائکه بر آدم یا خدا ؟

تفسیر موضوعی قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

و به راستى ما شما را در زمين همواره (در حد امكان و توانتان) تمكين داديم، و براى شما در آن وسايلى براى معيشت نهاديم (اما) چه كم سپاسگزارى مى كنيد (10) و بى چون شما را به درستى آفريديم.

ادامه مطلب »


نجاست مشرکین در جسم یا روح ؟

تفسیر موضوعی قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

در آيه 28سوره توبه ؛ « انما المشركون نجس » : مقصود از نجاست ، نجاست بدنى مشركان نيست ، زيرا شرك كار روح است و نه بدن ، پس مشركان داراى نجاست روحى اند و نه بدنى

ادامه مطلب »


دلالت آیات در محکمات و متشابهات

فقه قرآنی | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

كل قرآن در جهاتى چند محكمات است‏ إحكام تمامى آيات به معنى حكمت عاليه ربانى است كه در تمامى آيات قرآنى نمودار است. و همچنين معنى محكم بودن دلالت كل آيات قرآن است. احكام آيات در برابر تفضيل آيات به اين معنى است كه نزول دفعى قرآن بر قلب مبارك رسول اللَّه صلى الله عليه و آله در شب قدر بر مبناى احكام و اتقان صورت گرفته، و در حقيقت تمام محكمات و متشابهات قرآن مفصل در نزول دفعى قرآن بدينگونه محكم بوده‏اند.

ادامه مطلب »