سومین همایش بیداری قرآنی برگزار شد شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۰

 سومین همایش بیداری قرآنی با حضور یادگار امام (س) و جمع کثیری از علما و  اندیشمندان علوم قرآنی با محوریت اندیشه‌های مرحوم آیت الله العظمی صادقی تهرانی برگزار شد؛
 

سومین همایش «بیداری قرآنی در تاریخ معاصر» با محوریت «تفسیر قرآن به قرآن در تفسیر الفرقان» نوشته  آیت الله العظمی صادقی تهرانی(ره)، «پنج شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۴» در پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی حرم امام راحل برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی جامعة علوم القرآن، در افتتاحیه سومین همایش بیداری قرآنی در تاریخ معاصر، آیت الله عباسعلی روحانی از محققان علوم قرآنی و همچنین در اختتامیه آن، آیت الله سیدمحمد موسوی بجنوردی از اساتید حوزه و دانشگاه سخنرانی کردند؛ پایان بخش این همایش نیز که در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد، حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی یادگار امام راحل و رونمایی از سه کتاب مرحوم آیت الله العظمی صادقی تهرانی بود که به تازگی چاپ شده است؛ کتاب «اصول الاستنباط» از سلسله مباحث تفسیر موضوعی الفرقان و به عنوان روش مبنای فقهی آیت الله صادقی تهرانی، کتاب «علی والحاکمون» که پژوهشی ژرف در مورد حقانيت امام علی (ع) و بررسي چالشهاي موجود در حكومت هاي اسلامي است و در ‌‌نهایت کتاب «تاریخ اندیشه و تمدن» ترجمه کتاب «تاریخ الفکر والحضارة» مرحوم آیت الله صادقی تهرانی بود، که اصل این کتاب در سال ۱۳۵۳ شمسی تالیف شده است.
از دیگر سخنرانان سومین همایش بیداری قرآنی در تاریخ معاصر، آیت الله سیدمحمدعلی ایازی دبیر علمی این همایش، مهندس مسعود صادقی مدير جامعة علوم القران و مسئول برگزاری همایش، حجت الاسلام و المسلمین حسینی امین از محققان حوزه و دبیر اجرایی همایش، مهندس محمود رضا صادقی مدیر انتشارات شکرانه و مسئول روابط عمومي همایش و حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی رحمانی نماینده سابق ولی فقیه در نیروی انتظامی و از شاگردان مرحوم آیت الله العظمی صادقی تهرانی بودند.
ارائه مقالات توسط نویسندگان از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده در سومین همایش بیداری قرآنی در تاریخ معاصر بود؛ افرادی چون دكتر «محسن آرمین» در سخنانی با موضوع «روش تفسیر قرآن به قرآن و نظریه قصه در الفرقان»، دكتر «مجتبی نورانی» با موضوع «قرآن در آینه قرآن و روایات»، دكتر «مهدی مصطفوی» با موضوع «چالش‌های جهانی و اهمیت توجه به قرآن»، استاد «رضا بابایی» با موضوع «قرآن به قرائت الفرقان»، «علی رضا جرگانی» با موضوع «چیستی تفسیر قرآن به قرآن» و در ‌‌نهایت «مریم قوجایی خامنه» با عنوان «کارکرد روایات تفسیری در حوزه تفسیر قرآن با محوریت تفسیر الفرقان» مقالات علمی خود را تشریح کردند.
میزگرد علمی - تخصصی با موضوع «روایات و تفسیر قرآن به قرآن»، با حضور آيات و حجج اسلام «کاظم قاضی‌زاده» رئیس مؤسسه علمی - پژوهشی فهیم قم، «محمد عبداللهی» رئیس موسسه معارف اسلامی امام رضا (ع) و «محمدکاظم رحمان ستایش» از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه، برنامه دیگر نوبت عصر سومین همایش بیداری قرآنی در تاریخ معاصر بود و در پايان، تازه هاي نشر آثار علامه صادقي تهراني با شرح كوتاهي از محتواي آثار رونمايي شد .
* روحانی: ۵۰ سال دیگر ارزش تفسیر الفرقان روشن می‌شود
آیت الله عباسعلی روحانی در افتتاحیه سومین همایش بیداری قرآنی در تاریخ معاصر، گفت: مرحوم آیت‌الله صادقی تهرانی با بسیاری از فقها و اصولی‌ها، حدیث‌شناسان و فلاسفه اسلامی و متکلمان متفاوت بود و این تفاوت در درجه اول به این بر می‌گشت که او همه این علوم را به خط کرده و بر محور قرآن استوار ساخته بود.
این مفسر قرآن با بیان اینکه تفسیر، نقاب را از چهره زیبای آیه برای فهم مقصود آیه بر می‌دارد اظهار کرد: نکته‌ای که در روش استاد است این است که یک آیه برای رفع ابهام کارساز نیست و باید تمام آیاتی که به آن موضوع می‌پردازد را ببینیم و روح آیات را بیابیم و با پیدا کردن آن گوهر است که می‌توانیم به فهم آیه نایل شویم و این نکته‌ای است که بسیاری از مفسران قرآن به قرآن از آن غافل بوده‌اند.
روحانی بیان کرد: سنت در دیدگاه استاد نقش زیادی دارد و در نام عنوان کتاب تفسیر الفرقان، ايشان واژه سنت را آورده‌اند. ما به استاد می‌گفتیم نام کتابتان را الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن بگذارید تانظم واژگانی حفظ شود ولی ایشان می‌گفت بگذارید تی‌تر بهم بخورد اما این نکته بماند که ما جز اهل بیت راهی به قرآن نداریم و من اگر ارادت ایشان را از نزدیک به اهل بیت ندیده بودم تصور می‌کردم این حرف‌ها شعار است ولی ما محبت ایشان به اهل بیت را در همه تفسیر الفرقان می‌بینیم.
وی افزود: معتقدم ۵۰ سال دیگر ارزش این تفسیر روشن خواهد شد و هنوز فضایی که به ظلم برای شخصیت ایشان شکل گرفت سایه بر آثار او گذاشته است و اگر این فضا برطرف شود ارزش این تفسیر خودش را نشان خواهد داد زیرا ایشان عشق به قرآن و ارادت به اهل بیت (ع) را باز کرده است و این تاثیر به تدریج در آینده بیشتر مشخص خواهد شد.
*ایازی: تفسیر قرآن به قرآن به معناي کنار گذاشتن روایات اهل بیت (ع) نیست
آیت الله ایازی هم در سخنان خود، گفت: تفسیر قرآن به قرآن به معنای کنار گذاشتن روایات اهل بیت (ع) نیست و منظور مرحوم آیت الله العظمی صادقی تهرانی در تفسیر الفرقان نیز جدای از این مسئله نیست.
موسوی بجنوردی: تا انقلاب اسلامي زنده است، نام مرحوم آيت الله دكتر صادقي تهراني زنده است
آیت الله موسوی بجنوردی هم در سخنان خود با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی مرحوم آیت الله صادقی تهرانی نویسنده تفسیر الفرقان، گفت: ایشان قبل از امام راحل به نجف آمدند و این درحالی بود که تشکیلات ساواک در حوزه نجف، نفوذ زیادی داشت اما ایشان در مقابل آن تشکیلات به خوبی ایستاد و در خصوص مصائب‌های ساواک و حکومت شاه سخنرانی‌های زیادی داشت. وی افزود: تا انقلاب اسلامی زنده است، که انشاالله زنده است، نام مرحوم آیت الله دکتر صادقی تهرانی زنده است.
*احساس مسئولیت مرحوم آیت الله صادقی تهرانی در مقابل تکفیر علمای شیعه
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رحمانی نیز در سخنان خود تأکید کرد: مرحوم آیت الله العظمی صادقی تهرانی مثل علامه طباطبایی (ره) در سراسر تفسیرش مملو از این است که نمی‌توان از عصمت طاهره جدا شد و نمی‌توان به مسایل دقیق قرآن رسید مگر اینکه از دریای بیکران اهل بیت استفاده کنیم. وی افزود: امروز برخی علمای شیعه را تکفیر می‌کنند و می‌گویند شما قرآن را تحریف شده می‌دانید. آیت الله صادقی راجع به این مسئله احساس مسئولیت داشت و مطالب مهم و خوبی نوشتند.
*بررسی نسبت بین روایات و تفسیر قرآن به قرآن در میزگرد علمي- تخصصي
آیت الله کاظم قاضی‌زاده در میزگرد علمی-تخصصی این همایش، خاطرنشان کرد: چهار دیدگاه مختلف دربار قرآن وجود دارد؛ برخی معتقدند که در تفسیر قرآن، با توجه به صراحت قرآن و مرجعیت آن برای ادله دیگر حوزه دین تفسیر باید با خود قرآن صورت گیرد. این نظریه طرفداران کم و بیشی داشته و طبق برخی روایات ائمه هم این گونه تفسیر کرده‌اند ولی آن طور که باید در طول تاریخ مورد توجه جدی قرار نگرفته و به آن تصریح نشده تا در دوره معاصر کسانی مانند علامه طباطبایی (ره) و مرحوم آیت الله صادقی تهرانی این روش را طرح کرده‌اند.
حجت الاسلام و المسلمین محمد عبداللهی نیز در این میزگرد علمی خاطرنشان کرد: علامه صادقی (ره) در ذیل آیه ۷ سوره آل عمران می‌فرماید که متشابه وقتی عرضه می‌شود افراد مفهوم آن را می‌فهمند و با مجهول و مجمل فرق دارد اما ظاهر آن مراد نیست و کسانی که در قلبشان انحراف است دنبال آن می‌روند.
آیت الله رحمان ستایش هم در سخنان خود در این میزگرد علمی گفت: ۱۱ هزار و ۷۹۶ روایت در تفسیر الفرقآن مرحوم آیت الله صادقی تهرانی به کار رفته است که گمان نکنم متون تفسیری دیگر بیش از این داشته باشد اما در راستای تبدیل به سنت شدن مورد استفاده قرار داده است زیرا در موار زیادی در روایات داریم که ابزار فهم دلالات به نحو کلی نباید مورد بی‌مهری قرار گیرد.
 
خاطرنشان می‌شود اخبار کامل سومین همایش بیداری قرآنی در تاریخ معاصر به انضمام مقالات آماده چاپ بزودی در سایت فرقان - پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی محمد صادقی تهرانی (ره) /صفحه همایش بیداری قرآنی- قابل مشاهدخواهد بود.
والسلام علی عباد الله الصالحین